keskiviikko 2. syyskuuta 2015

Iiro Küttner, Ville Tietäväinen: Puiden tarinoita: Puuseppä

Puiden tarinoita: Puuseppä
Iiro Küttner
Kuvittanut Ville Tietäväinen
30 s. 
2014
Books North









Arvostelukappale 

Muistin Puiden tarinoita sarjan tänään, kun postimies toi minulle sarjan kolmannen osan. Kolmannen, ja minä en ole lukenut ensimmäistäkään. Onneksi tuli juuri sopiva hetki tutustua Puuseppään, ja voi mitä tunteita se toi mukanaan.

Puiden tarinoita sarjan ensimmäinen osa, Puuseppä, kertoo kauniin ja mahtavasti kuvitetun tarinan keisarillisesta puusepästä, joka saa hallitsijalta käskyn valmistaa mitä ikinä itse haluaa. Hän tietää heti, mitä aikoo tehdä. Ensimmäistä kertaa elämässään.

Olen kuullut tästä sarjasta hurjan paljon hyvää. Bloggarikollegani ovat rakastuneet kirjan ulkoasuun ja tarinaan, joten miksi ihmeessä minä en ole näihin kirjoihin tätä ennen tarttunut? Hyvä kysymys, johon minulla ei ole vastausta. Mutta nyt, aion pian lukea koko sarjan, niin hieno tämä ensimmäinen osa oli.

Kirjan ulkoasu todella houkuttelee: ensinnäkin kirjan muoto on mukava, erilainen, tämä on kapea kirja, ja sitä on mukava pitää kädessä. Mutta vielä kirjan muotoa mukavampaa on Ville Tietäväisen kuvitus. Vau! En ihmettele että tässä on kirja, joka on valittu vuoden kauneimmaksi. En nimittäin pelkästään lumoutunut Küttnerin kerronnasta, vaan annoin itseni vajota Tietäväisen kuviin. Toivon, että kun tulevaisuudessa luen tätä pienten ihmisten kanssa, hekin voivat lumoutua tästä kuvituksesta.

Niin, ja sitten Küttnerin tarinaan: vaikka rakastan lastenkirjallisuutta, johon olen enemmän tutustunut vasta viime aikoina, niin täytyy sanoa että harvoin törmää lastenkirjaan joka on kirjoitettu niin hienosti kuin Puuseppä. Se on kaunis kirja paitsi kuvitukseltaan ja ulkonäöltään, myös tarinaltaan. Oli ihanaa antautua tarinan vietäväksi, jota ei oltu turhaan venytetty, vaan se oli jätetty pieneksi nautintohetkeksi. Voi voi, kyllä minä pidin.

Vaikka kyseessä on periaatteessa lastenkirja, niin... en osaa sanoa, voiko tätä edes täysin lastenkirjaksi mieltää! Niin paljon minä, ja moni muukin aikuinen, on tästä saanut ja tästä nauttinut. En sano ollenkaan, etteikö aikuinen yleensä voisi lastenkirjallisuudesta nauttia, se olisi ihan väärä mielikuva. Niin monet bloggariystäväni, ja muutkin tuttuni, lukevat ihan itsekseen lastenkirjoja, ja nauttivat niistä täysillä. Mutta voi kuinka odotan, että pääsen ensin herra-viis-vee täditettävän, ja sitten joskus myöhemmin kummityttöni, kanssa näitä kirjoja lukemaan! Uskon että varsinkin kummitytöstäni kasvaa pieni ihminen, joka tällaisesta kirjasta nauttii. Minä opetan hänet nauttimaan hyvistä kirjoista!

Pitkän pohtimisen jälkeen päätin tuoda tämän kirjan (ja tämän jälkeen koko sarjan) tänne teidän iloksenne, omaan kotiblogiin. Viime aikoina olen lukenut paljon, mutta kirjat ovat olleet sellaisia, joista olen blogannut Suomi lukee sivulle. Lastenkirjallisuudestakin usein bloggaan sinne, mutta tämän päätin tuoda kotiblogiin, teidän luoksenne.

Te, jotka ette ole vielä sarjaan tutustuneet, tutustukaa, kannattaa kyllä! Ja te, joille sarja on tuttu, nauttikaa täysillä kolmannesta osasta. Kiitos hurjasti kustantajalle kirjasta, ja koko sarjasta, palaan kahteen seuraavaan ihan lähiaikoina.


6 kommenttia:

  1. Tämä on kaunis kirja, ja tarina herättää ajatuksia. Ostin sen miehelle joululahjaksi viime vuonna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joululainen, tämä oli kyllä hieno kirja. Tuskin maltan odottaa että pääsen kahden seuraavan kimppuun :)

      Poista
  2. Minäkään en ole näitä vielä lukenut :).

    VastaaPoista
  3. Mä sain kanssa uusimman juuri ja taisin tykätä siitä eniten koko sarjassa, kakkososa oli jotenkin tosi tylsä verrattuna näihin kahteen muuhun.

    VastaaPoista
  4. Onpa kiva kuulla, että pidit tästä. :) Lupaan, että sinulla on vielä hyviä hetkiä edessä Puiden tarinoiden parissa!

    VastaaPoista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!