sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Tähtiin kirjoitetun virheen kirjoittajalta.

Kaikki viimeiset sanat
John Green
Suomentanut Helene Bützow
321 s. 
2014
WSOY








Arvostelukappale


Tähtiin kirjoitettu virhe liikautti minua kirjana niin paljon, että minun oli suoraan sanoen aivan pakko pyytää arvostelukappale John Greenin uusimmasta suomennoksesta, Kaikista viimeisistä sanoista. Ja minun oli myös aivan pakko lukea se heti, kun se tipahti postiluukustani, vaikka edellinenkin kirja oli kesken. Oli aivan pakko.

Romaani on jaettu kahteen osaan, ennen ja jälkeen osioihin. Ennen osio kertoo siitä, kuinka yksinäisyyteensä tottunut Miles Halter lähtee turvallisista oloista, vanhempiensa luota, Culver Creekin sisäoppilaitokseen Alabamaan. Milesilla ei juurikaan ollut elämässään sisältöä ennen Culver creekiä, lukuunottamatta pakkomiellettä kuuluisiin viimeisiin sanoihin. Kaikki kuitenkin muuttuu sisäoppilaitoksessa, kun hän saa huonekaverikseen Chipin, joka johdattaa hänet jäynänteon jännittävään maailmaan. Ja tutustuttaa häkellyttävän seksikkääseen, intohimoiseen Alaskaan.

Ja jälkeen. Jälkeen, jolloin mikään ei ole ennallaan.

Kaikki viimeiset sanat on John Greenin esikoisromaani. En osaa sanoa, onko hän kehittynyt kirjailijana Tähtiin kirjoitettuun virheeseen mennessä, ehkäpä, mutta kyllä tämäkin kirja liikautti minua syvältä. John Greenillä on kyky kirjoittaa koskettavista aiheista niin, että se koskettaa lukijaansakin.

On ilahduttavaa, sanon tämän jälleen kerran, että meillä ja maailmalla kirjoitetaan laadukasta kirjallisuutta nuorille, ja nuorille aikuisille. Minun nuoruudessani tämä oli vasta kehittymässä, ja varmasti minua vanhemmilla lukutoukilla oli tilanne vielä aivan toisin. Nykypäivän nuorilla on käsiensä ulottuvissa hurmaavat määrät laatukirjallisuutta, joihin kannattaa vanhempienkin lukijoiden tarttua.

Silti, vaikka kovasti pidinkin Kaikista viimeisistä sanoista, ja Miles oli valloittava hahmo pakkomielteineen, niin silti minun sydämessäni on isompi paikka Tähtiin kirjoitetulle virheelle. Se sai kyyneleeni valumaan, ja minua liikauttaa ajatus, että hyllyssäni on tällähetkellä Tähtiin kirjoitettu virhe elokuvana, ja saan sen lähiaikoina katsoa, omalta kotisohvaltani. Kyynelehtiä aivan rauhassa.

Kirjan hahmot John Green on luonut taidokkaasti jälleen kerran. Miles, kuten jo sanottua, on hurmaava nuori mies. Häneen tutustuisin mielelläni, ja tenttaisinpa häntä tottakai monen kuuluisan henkilön viimeisistä sanoista, niin uskomattomalta hänen harrastuksensa tuntuu. Chip tuntuu myös kekseliäältä ja vauhdikkaalta, ja Alaska kerrassaan ihanalta.

Suosittelen kirjaa lämpimästi, en voi muuta sanoa.  Ja jos et ole lukenut vielä Tähtiin kirjoitettua virhettä, tee se nyt!

1 kommentti:

  1. Tähtiin kirjoitetusta virheestä minä en pitänyt yhtään, se ahdisti minua todella paljon. Olen kuitenkin ajatellut, että nyt kun minulla on tuollainen ennakkoluulo Greeniä kohtaan, voisin jotain muuta häneltä lukea, että tämä ahdistumiseni koskisi enää vain Tähtiin kirjoitettua virhettä eikä koko kirjailijaa. Tämä voisi olla kiva vaihtoehto:)

    VastaaPoista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!