lauantai 29. marraskuuta 2014

Luettuna mahtava, hauska lastenkirja sekä hiukan lukutoukan kirjastoreissusta.

Puluboin ja Ponin kirja
Veera Salmi
Kuvitus Emmi Jormalainen
171 s. 
2012
Otava











Olen törmännyt Puluboihin muutamassa ihastuttavassa lastenkirjablogissa, ja se hurmasi minut heti, vaikken ollut kirjoja lukenutkaan. Niinpä haalin sarjan ensimmäisen kirjan käsiini kirjastosta, ja tänään vietin aamupäivän ihastuttavien Puluboin ja Ponin kanssa.

Puluboin ja ponin krija on pulun ja poniksi haluavan tytön tarina. Yhteinen sellainen. Siinä on mukana vauhtia, vaarallisia tilanteita, räppiä, runoa, satua ja mainoksia. Eli kaikki yhdessä paketissa! Tästä kirjasta ei puutu myöskään huumoria, sillä aikuinenkin lukija sai hymyn huulille ja naurun pirskahtelemaan suustaan useammassakin kohtaa. Tämä kirja hurmasi, otti omakseen.

Emmi Jormalaisen kuvitus sopii kirjaan kuin nenä päähän, on juuri sopivan hassua Veera Salmen kertakaikkiaan mahtavaan tekstiin. En voi yksinkertaisesti ajatella yhtään mitään parannettavaa tässä kirjassa tai lukuelämyksessä, muuta kuin sen, että se sai haluamaan heti lisää! Käsittääkseni sarjasta on tullut kaksi tai useampia osia, minun on pakko lukea myös ne, mahdollisimman pian!

Lasten vanhemmat, ja lapsenmieliset. Älkää ohittako näiden tekijöiden kirjoja! Jos ohitatte, menetätte paljon. <3

--

Koska olen lukutoukka, vaadin koko ajan lisää luettavaa. En ole vielä lukenut kaikkia kirjoja jotka hankin kirjamessuilta, mutta kirjasto silti vietteli minua kovasti, ja kun tänään oli mahdollisuus oikein autokyydin kanssa pääkirjastoon päästä, en voinut yksinkertaisesti vastustaa kiusausta.

Olin valmistautunut toki kirjastoretkeen tekemällä varauksia, koska osa haluamistani kirjoista ei luonnollisestikaan ollut hyllyssä. Kaikki varaukseni, lukuunottamata Finlandia Junior-palkinnon voittajaa Maresia, sainkin tähän päivään mennessä. Niitä olikin 20 kirjaa! Siihen päälle kun laitetaan vielä muutama kirja, jotka kirjaston hyllyistä löysin, olivat lainauspinoni tällaiset
Jotain voitte kuvastakin tietenkin nähdä, mutta koska kamerakännykän laatu on mitä on, annan teille muutamia herkkupaloja vinkkinä, mitä voitte odottaa lähitulevaisuudessa blogissani olevan:

Magdalena Hai: Susikuningatar
Agatha Chriestie: useampikin teos
Jo Nesbo: useampikin teos
Carlos Ruiz Zafón: useampikin teos
Paul Torday: Ventovieras
Jussi Adler-Olsen: Aakkostalo
Markku Karpio: Selviytymispeli
Yan Mo: Viinamaa
Delphine de Vigan: No ja minä & Yötä ei voi vastustaa
Michael Chabon: Telegraph Avenue
Paula Havaste: Tuulen vihat
Sari Pullinen: Kohta kaikki alkaa
Yiyun Li: Kulkurit
Jay Asher: Kolmetoista syytä
 Katherine Pancol: Mimmit

Tällaista on siis odotettavissa. Delhine de Vigan No ja minä teoksesta olen kuullut niin hurjan paljon hyvää, että ehkäpä aloitan tämän luku-urakkani sillä. <3

Heippa!

2 kommenttia:

  1. Toivottavasti pidät Kolmestatoista syystä. :)

    VastaaPoista
  2. Meillä on juuri päästy Puluboin faneiksi. Olin sarjan ekan kirjan lukenut silloin sen tullessa, vaikka lapset olivat liian nuoria silloin. En ihan lämmennyt yksinäni, mutta nyt kun olen lukenut näitä ääneen, niin huomaankin fanittavani kirjoja ihan eri tavalla.

    VastaaPoista

Lukutoukka ilahtuu kommentistasi!